26 Temmuz 2009 Pazar

DEHB

Dikkat Eksikliği Hiperaktivite Bozukluğu
DEHB:DİKATSİZLİK:1.Çoğu zaman dikkatini ayrıntılara veremez. Okul ödevlerinde, işlerinde veya diğer etkinliklerinde dikkatsizce hatalar yapar.2. Çoğu zaman üzerine aldığı görevlerde veya oynadığı etkinliklerde dikkati dağılır. 3. Kendisine konuşulduğunda dinlemiyormuş gibi gözükür. 4. Yönergeleri izlemez. Okul ödevlerini ufak işleri ya da işyerindeki görevlerleri tamamlayamaz.5. Üzerine aldığı görevleri veya etkinlikleri düzenlemede zorluk çeker 6. Sürekli zihinsel çaba gerektiren görevlerden kaçınır. Bunları sevmez ya da bunlarda yer almaya isteksizdir.7. Oyuncak, okul ödevi, kalem, kitap ve okul araç gereçlerini kaybeder. 8. Dikkati dış uyaranlarla kolayca dağılır.9. Günlük işlerinde unutkandır.DEHB:HİPERAKTİVİTE:1. Elleri ayakları kıpır kıpırdır. Oturduğu yerde kıpırdanıp durur. 2. Sınıfta ya da oturması gereken diğer durumlarda oturduğu yerden kalkar. 3. Uygunsuz durumlarda koşturur, tırmanır. Ergenlerde huzursuzluk hissi vardır. 4. Sakin bir biçimde boş zamanlarını geçirme veya oynama zorluğu vardır. 5. Çoğu zaman hareket halindedir veya motor takmış gibidir.6. Çok konuşur.DÜRTÜSELLİK:1. Sorulan soru tamalanmadan cevabını yapıştırır. 2. Sırasını beklemekte güçlük çeker. 3. Başkalarının sözünü keser veya yaptıklarının arasına girer.Dikkat Eksikliği Hiperaktivite BozukluğuÖgretmenler İçin Öneriler· Ögrencinizin semptomlarina duyarlı olun ve ona anlayışlı yaklaşın.· Ögrencinizin sorunu ile ilgili baskaları ile konusmadan önce mutlaka kendisinden ve ailesinden izin alın.· Mümkünse onun sorunlarını diğer veli ve öğrencilerle konuşmayın.· Sınıf arkadaslarinin önünde onu elestirmekten kaçının.· Ögrencinizin performansı ile ilgili yargılayıcı olmadan, tarafsız ve kararlı, dogru geri bildirimler vermeye çalışın.· Yanına ögrenci ile uyumlu iliski sürdürebilecek, onun yapmakta zorlandığı seyleri yapabilecek birini oturtun.· "Senin..........................yapmani istemiyorum. Senin...........................yapmanı istiyorum" ifadeleri ile ona yönergeler verin.· Fiziksel hareket için ona gün boyu firsat tanıyın. Tahtayi silmek, diger odalar götürülebilecek seyleri götürmek, kalem açmak gibi.· Bunu yaparken farklı çocuk, özel çocuk muamelesi yapmayın· Hiperaktif davranışları azaltması için ögrencinin yaptigi ince-motor davranışları görmezden gelin. Örneğin, sıraya hafifçe vurma, önünde kagıt parçaları ile oynama, karalama yapma gibi.· Sınıf tartışması, grup projeleri, tahta çalışmalari gibi interaktif ögrenme metotları kullanın.· Hareketli ögrenciler için sınıf içinde farklı yerlerde iki oturma düzeni belirleyin. Hareket ihtiyaci olursa birinden diğerine geçmesini saglayın.· Sınıf kurallarını ve beklentilerinizi net ve açik bir sekilde anlatin. Şayet ögrenci sizin kural ve beklentilerinizi bilmiyorsa veya sürekli değiştiriyorsanız anksiyete yaşaması doğaldir.· Kuralları daima pozitif olarak belirleyin, uymadıkları zaman neler olabilecegini tartışın, küçük bir kusur için büyük cezalar vermeyin.· Nörolojik bir bozukluktan kaynaklanan bir davranis için (dürtüsellik, hiperaktivite, tikler vs) ceza vermekten kaçının.· Ögrenciniz kontrolünü yitirdiginde siz mutlaka sakin olun. Onunla tartısmayın, güç gösterisine girmeyin.· Kontrolünü kaybetmeden önce ona düsüncelerini söze vurmayi ögretin.(Bu ödev cok zor. Öfkeleniyorum. Burada çok sıkıldım gibi.)· Gerilimi azaltmak için mizah kullanabilirsiniz bu ögrencinin dikkatini baska yöne çeker.· Ögrenci yanlış davrandığı zaman davranışın altında yatan nedenleri arastırın. Davranış norolojik bozukluktan mı, ilacın yan etkisinden mi yoksa ögrencinin çevresi ile olan iliskilerinden mi kaynaklanmaktadır? Araştırın.· Dikkat sorunu olan ögrencilerinize fazla karışık ve uzun yönergeler vermeyin. Kısa öz ve anlaşılır konuşmaya dikkat edin.· Çalışmaları birkaç kısma bölün. Sözel bilgiyi yavaş ve kısa sunun.· Hiperakitf ve dikkat eksikliği sorunu olan ögrencilerin yapılandırılmamış, kalabalık ve çok sesli ortamlarda davranış kontrollerini yitirdigini unutmayın. Aşırı uyarıldığını farkettiginizde ortam degistirmesi için izin verin.· Mümkünse ön sıraya oturtun.

1 yorum:

  1. Psikoloji , dikkat eksikliği ve hiperaktivite bozukluğunda çocuklar genelde dürtüsel davranışlar gösterirler.Bu yüzden öğretmenlerin bunu fark edip gerekli yardımın sağlanması gerekmektedir.

    YanıtlaSil